Harvard onderhandelen
De H is van Harvard onderhandelen
Deze onderhandelingsmethode is heel goed te gebruiken in de nieuwe werkomgeving waarin meerstemmigheid en verminderde hiërarchische structuren de boventoon voeren.
Bij het Harvard onderhandelen is het de bedoeling je NIET op posities te richten. Met andere woorden niet positioneel te onderhandelen. Dit levert namelijk:
- onverstandige overeenkomsten op.
- Is niet efficiënt,
- brengt relaties in gevaar en,
- heeft vooral bij onderhandelingen waarbij meerdere partijen betrokken zijn nog meer grote nadelen.
Wat moet je wel doen?
Onderhandelen op basis van merites of belangen. Het zogenaamde principiële onderhandelen.
Deze onderhandelingsmethode bevat vier onderdelen en kan in (bijna) alle onderhandelingen worden gebruikt.
1. Scheid de mensen van het probleem
2. Concentreer je op belangen, niet op posities,
3. Genereer verschillende opties voor oplossingen voor je een besluit neemt, wees creatief!
4. Gebruik objectieve criteria als basis
Op deze manier - die past bij de nieuwe werkomgeving - kun je het best mogelijke resultaat uit iedere onderhandeling halen.
Bron: "Excellent onderhandelen", The Harvard Negotiation Project, Fisher, Ury en Patton, Uitgeverij Business Contact, 23ste druk 2001.